مدیریت بازرگانی
بهزاد اسماعیلی فر؛ منوچهر انصاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی بیمه سایبری در بین شرکتهای بیمه در کشور ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، داده بنیاد است و از نوع روشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و خبرگان در زمینه بیمه سایبری است که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی مشخص شدهاند. با استفاده از تکنیک مصاحبه، دادهها جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی بیمه سایبری در بین شرکتهای بیمه در کشور ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، داده بنیاد است و از نوع روشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و خبرگان در زمینه بیمه سایبری است که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی مشخص شدهاند. با استفاده از تکنیک مصاحبه، دادهها جمعآوری شده و سپس با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 دادهها و مقولهها کدگذاری و طبقهبندی شدهاند. پایایی پژوهش با استفاده از ضریب کاپا اندازهگیری شده است. در مرحله آخر مدل پژوهشی بر اساس مدل اشتراوس وکوربین استخراج شده است. بر اساس نتایج پژوهش عوامل علی به شاخصهای دانشی، فنی و شبکه تقسیم شدند. چشم انداز بیمهای با عنوان عامل مداخلهگر، تجزیه و تحلیل محیط بیرونی و درونی و همچنین بازاریابی و توجه به بازوهای اجرایی به عنوان عوامل بسترساز، رویکرد اکوسیستمی و تدوین استراتژی بیمهای به عنوان راهکار و نهایتاً افزایش سطح دانش شرکتهای بیمه، ایمنی و امنیت دادهها، بهبود خدمات و درآمد شرکت و عدم اطمینان از کارکرد بیمه به عنوان پیامدهای مثبت و منفی بیمه سایبری شناخته شدهاند.