نوع مقاله : مقاله پژوهشی( کیفی )

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه مدل تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد صنعت بانکداری براساس روش نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی مبتنی بر رویکرد استقرایی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 8 نفر از خبرگان صنعت بانکداری می باشند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد و مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای گردآوری و تحلیل داده ها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از نرم افزار2020 MAXQDA برای کدگذاری مصاحبه‌ها استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بوده که در مجموع 5 مولفه امنیت شغلی، آموزش، انگیزش و رضایت کارکنان، ارتباطات مثبت، توسعه و پاداش به عنوان ویژگی‎های بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری شناسایی شد و 14 مولفه که در قالب شرایط علی (برقراری تعامل سازنده بین کارکنان ومدیران، پاداش سخاوتمندانه، توانمندسازی کارکنان، حمایت مدیریت)، شرایط بسترساز (رهبری و مدیریت سازمان، اقدامات مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمان)، مداخله‎ای (جو سیاسی، هزینه های سازمانی)، راهبردها (ترویج فرهنگ مشتری مداری ، تناسب فرد- شغل ) و پیامد (توسعه انسانی، خلق ارزش، افزایش تعهد) شناسایی و استخراج شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the internal evaluation model on the performance of the banking industry based on the data theory method of the foundation

نویسندگان [English]

  • Zahra Ramzanpour Osmavandani 1
  • mehdi Rouholamini 2
  • Shahrbanoo Gholipour 3

1 PhD student in Business Management, Department of Management, Babol Branch, Islamic Azad university, Babol, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Babol Branch, Islamic Azad university, Babol, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to provide a model of the impact of internal marketing on the performance of the banking industry based on the foundational data theory method. The research method is based on the inductive approach in terms of the purpose of the applied research and in terms of the qualitative implementation method. The statistical population of the research includes 8 experts from the banking industry and the sampling was done in a targeted manner and the interviews continued until reaching theoretical saturation. Semi-structured interview was used in this research. To collect and analyze the data, the foundation's data theory research strategy was used. For data analysis, MAXQDA 2020 software was used to code the interviews. The results indicated that a total of 5 components of job security, training, employee motivation and satisfaction, positive communication, development and reward were identified as internal marketing features in the banking industry, and 14 components that were identified in the form of causal conditions (establishing constructive interaction) between employees and managers, generous rewards, employee empowerment, management support), foundational conditions (organizational leadership and management, human resource management measures, organizational culture), interventions (political climate, organizational costs), strategies (promotion of customer-oriented culture, (person-job fit) and outcome (human development, value creation, increased commitment) were identified and extracted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • internal marketing
  • employee motivation and satisfaction
  • development and rewards
  • positive communication