نوع مقاله : مقاله پژوهشی (آمیخته )
نویسندگان
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه بازار فینتک با تأکید بر چالشها و استراتژیهای موجود می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کابردی و از حیث شیوه اجرا، (کیفی-کمی)، از نوع تحلیل مضمون و از نظر ماهیت، بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، اکتشافی - همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای فینتک فعال در حوزه پرداخت با مجوز شاپرک شامل زرینپال، آساندریافت، پیامرسان مالی بله، ایزیپی، کارت اعتباری و امتیازی ایرانیان می باشد و روش نمونهگیری به صورت قضاوتی انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. روش گردآوری دادهها و تحلیل در بخش کیفی، مصاحبه و تحلیل مضمون و در بخش کمی، پرسشنامه و تکنیک روایی محتوا (CVR) و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. نتایج تحقیق نشان داد، چالشهای توسعه بازار فینتک شاملِ زیرساخت ناکافی، موانع رگولاتوری و قانونگذاری، دشواری کار با مردم/مشتری عمومی، بیاعتمادی به فناوری و فینتک، سطوح پایین درآمد و چالشهای قیمتگذاری محصول، موانع فرهنگی هستند. همچنین، استراتژیهای توسعه بازار فینتک شاملِ مشارکت جامعه در فرآیند بازاریابی، استفاده از شبکهای اجتماعی، تبلیغات هوشمند و بهینه، تولید محتوای مفید و ارزشمند، برندسازی، انطباق استراتژیهای ارتباطی با ماهیت بازار فینتک، بخشبندی جغرافیایی و فرهنگی بازار و نیز آموزش به مشتری، میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Presenting the fintech market development model with an emphasis on existing challenges and strategies
نویسندگان [English]
- Seyed Mani Sadraee
- Farideh Haghshenaskashani
- Mehdi Karimizand
Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research is to present the fintech market development model with an emphasis on existing challenges and strategies. According to its purpose, the research method is applied, and in terms of execution method, (qualitative-quantitative), it is of thematic analysis type, and in terms of its nature, it is fundamental, and in terms of data collection method, it is exploratory-correlation. The statistical population of the research includes 20 managers and experts of fintech companies active in the field of payment with the license of Shaperk, including Zarinpal, Asan-Dariaft, Messenger Financial Yes, IZIP, Iranian credit and points cards, and the sampling method is done in a judgmental manner. and the interviews continued until reaching theoretical saturation. The method of data collection and analysis in the qualitative part is interview and thematic analysis, and in the quantitative part, questionnaire and content validity technique (CVR) and semi-structured interview data collection tool. The results of the research showed that fintech market development challenges include insufficient infrastructure, regulatory and legislative barriers, difficulty working with public/general customers, mistrust of technology and fintech, low income levels and product pricing challenges, cultural barriers. Also, fintech market development strategies include community participation in the marketing process, use of social networks, smart and optimal advertising, useful and valuable content production, branding, adaptation of communication strategies to the nature of the fintech market, geographic and cultural segmentation of the market, and It is training to the customer.
کلیدواژهها [English]
- marketing
- marketing strategy
- fintech market
- market development strategies
- marketing process
- branding