نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت بازرگانی ،واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران

2 استادیار ،گروه مهندسی صنایع ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی و اولویت عوامل موثر بر موفقیت تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط استان مازندران می‎باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی-تحلیلی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 15 نفر از خبرگان که تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر و دارای حداقل 10 سال سابقه کاری در زمینه مربوطه و مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط مازندران می باشد. برای بررسی و اولویت بندی از روش دلفی فازی استفاده شد. جهت اولویت بندی عوامل و مولفه های آن از روش بهترین – بدترین (BWM) و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار لینگو (lingo) استفاده شد. عوامل موثر شامل مولفه های 1- زیرساخت (دسترسی به شبکه اینترنت، ذخیره سازی اطلاعات به صورت الکترونیکی، سیستم های امنیتی و پرداخت های الکترونیکی)، 2- سیستم پرداخت (مجوز پرداخت، شیوه‎های مختلف پرداخت مشتری، عملیات تسویه حساب)، 3- دانش و آگاهی (سیستم اطلاع رسانی به مشتریان، در نظر گرفتن حریم خصوصی مشتریان، پاسخگویی شرکت به سوالات متداول مشتریان)، 4- رضایت مشتری (تنوع محصولات و تبلیغات. حراج های فصلی شرکت، ارسال به موقع کالا، اعتماد سازی) می باشد. نتایج نشان می دهد اولویت بندی عوامل موثر برموفقیت تجارت الکترونیک به ترتیب، سیستم پرداخت، زیر ساخت، رضایت مشتری و دانش و آگاهی رتبه اول تا چهارم اهمیت را کسب نمودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating and prioritizing the factors affecting the success of e-commerce using the best and worst (BWM) technique.

نویسندگان [English]

  • shayan mohammadpour mir 1
  • shiba masoumi 2
  • seyed mojtaba kavoosi davoodi 2

1 Master's student, Department of Business Administration, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran

2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate and prioritize factors affecting the success of e-commerce in small and medium-sized companies in Mazandaran province. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature and method. The statistical population of this research includes 15 experts who have master's degree and above and have at least 10 years of work experience in the relevant field and managers and experts of small and medium companies in Mazandaran. Fuzzy Delphi method was used for review and prioritization. In order to prioritize the factors and its components, the best-worst (BWM) method was used and Lingo software was used for analysis. Effective factors include the components of 1- infrastructure (access to the Internet network, electronic storage of information, security systems and electronic payments), 2- payment system (payment authorization, various customer payment methods, settlement operations), 3- Knowledge and awareness (customer notification system, considering customer privacy, company's response to customers' frequent questions), 4- Customer satisfaction (variety of products and advertisements, company's seasonal auctions, timely delivery of goods, building trust) is. The results show that the prioritization of factors affecting the success of e-commerce, respectively, payment system, infrastructure, customer satisfaction, and knowledge and awareness gained the first to fourth importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-commerce
  • e-commerce success
  • website quality
  • costs
  • infrastructure
  • customer satisfaction
  • awareness and knowledge