نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

2 گروه مدیریت ، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاداسلامی ، تهران ، ایران

چکیده

هدف این تحقیق تبیین و اعتبارسنجی مدل هماهنگى بخش بازاریابى و فروش در صنعت بیمه در ایران می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران باتجربه در بخش بازاریابی و فروش بیمه و کارشناسان ارشد شرکت های بیمه و اساتید دانشگاهی می باشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 181 نفر در نظر گرفته شد. نمونه گیری در این پژوهش بهصورت خوشهای تصادفی می باشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر، شامل پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از روش کیفی می باشد. تجزیه و تحلیل‌ داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافته ها نشان داد که مدل هماهنگی بخش بازاریابی و فروش در صنعت بیمه از عوامل مختلف بطور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می پذیرد و درک مدیران از پیچیدگی ارتباط این دو واحد از اهمیت بسزایی در رشد شرکت های بیمه و ایجاد مزیت رقابتی برای آنها برخوردار است. مدیران به منظور اطمینان از تحقق اهداف بایستی شرایط علی از قبیل پیاده سازی داشبورد مدیریت ریسک، یکپارچگی و هماهنگی ساخت یافته در کسب و کار، ایجاد سینرژی (هم افزایی) در تصمیم گیری‌های سازمانی، شناخت پیش نیازها برای هماهنگی بین دو بخش بازاریابی و فروش در قالب شرایط زمینه‌ای و یا چالش‌های هماهنگی از قبیل"تعصبات بخشی، سرمایه انسانی غیرمتخصص، تعارض منافع، نگاه سلیقه ای مدیران، نگرش مدیرعامل، ملاحظات اخلاقی، پشتیبانی نامطلوب از مشتریان هنگام دریافت خسارت و ایفای تعهدات سازمان و همچنین به شرایط مداخله‌گر از قبیل"اسناد بالادستی، شرایط بازار(ذینفعان بازار)، شرایط قانونی و شرایط رقابتی توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explanation and validation of the coordination model of the marketing and sales department in the insurance industry in Iran

نویسندگان [English]

  • Alireza Jahed 1
  • Ehsan Abedi 2
  • Hamidreza Saeednia 2

1 Department of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to explain and validate the coordination model of the marketing and sales department in the insurance industry in Iran. The present research is practical in terms of purpose. The statistical population of the research includes experienced managers in insurance marketing and sales, senior experts of insurance companies and university professors, and the statistical sample was considered to be 181 people using Cochran's formula. Sampling in this research is in the form of random clusters. The collection tool in this research includes a researcher-made questionnaire derived from the qualitative method. Data analysis was done using SPSS software. The findings showed that the coordination model of the marketing and sales department in the insurance industry is affected by various factors directly and indirectly, and managers' understanding of the complexity of the relationship between these two units is of great importance in the growth of insurance companies and creating a competitive advantage for them. . In order to ensure the achievement of the goals, managers must meet the causal conditions such as the implementation of the risk management dashboard, structural integration and coordination in the business, creating synergy (synergy) in organizational decisions, recognizing the prerequisites for coordination between the two departments of marketing and sales. In the form of background conditions or coordination challenges such as "partial prejudices, non-specialist human capital, conflict of interests, managers' taste, CEO's attitude, ethical considerations, unfavorable customer support when receiving damages and fulfilling the organization's obligations, as well as interfering conditions such as Pay attention to upstream documents, market conditions (market stakeholders), legal conditions and competitive conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • sales
  • market stakeholders
  • risk management
  • market conditionsا