مدیریت کسب و کار
مهدی ذوقی؛ محمدرضا ربیعی مندجین؛ علیرضا امیرکبیری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر محرکهای محیطی بر اجرای خطمشی چابک سازی در دهکدههای لجستیک استان تهران میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی – توسعهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل و اعضای هیات مدیره موظف، معاونین، مدیران و رئیسها و سرپرستان دوایر مختلف دهکدههای لجستیک استان تهران که تعداد آنها 99 نفر و نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر محرکهای محیطی بر اجرای خطمشی چابک سازی در دهکدههای لجستیک استان تهران میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی – توسعهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل و اعضای هیات مدیره موظف، معاونین، مدیران و رئیسها و سرپرستان دوایر مختلف دهکدههای لجستیک استان تهران که تعداد آنها 99 نفر و نمونهگیری به صورت کل شمار میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محرکهای محیطی محقق ساخته و برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. پایایی تحقیق با استفاده از معیار آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد درصد مقبولیت واژه زبانی «فشار و تأثیر بسیار زیاد» برای مقوله تأثیر محرکهای محیطی بر اجرای خطمشی چابکی نظام اداری دهکدههای لجستیکی استان تهران مورد تأیید قرار میگیرد و همچنین مدل از برازش خوبی برخوردار میباشد.
مدیریت کسب و کار
سید محسن کنعان؛ منوچهر منطقی؛ عباس خمسه
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بلوغ اکوسیستم نوآوری باز در صنایع دفاعی ایران مبتنی بر استفاده هدفمند از جریانات دانشی، بهصورت ایده، علم و یا فناوری در راستای ایجاد ارزش است که میتواند مزایای قابل توجهی را عاید فرد و سازمان کند؛ ازجمله شتاب بخشیدن به فرایندهای اصلی در داخل سازمان (نوآوری داخلی) یا گسترش بازار (نوآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بلوغ اکوسیستم نوآوری باز در صنایع دفاعی ایران مبتنی بر استفاده هدفمند از جریانات دانشی، بهصورت ایده، علم و یا فناوری در راستای ایجاد ارزش است که میتواند مزایای قابل توجهی را عاید فرد و سازمان کند؛ ازجمله شتاب بخشیدن به فرایندهای اصلی در داخل سازمان (نوآوری داخلی) یا گسترش بازار (نوآوری خارجی) در خارج سازمان. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی-بنیادی است. بدین منظور، با استفاده از روش فراترکیب، 485 مقاله در حوزه نوآوری باز گردآوری شد، براساس الگوریتم انتخاب مقالههای نهایی، مؤلفه های 80 مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از روش کدگذاری، مدل بلوغ اکوسیستم نوآوری باز این با استفاده از نرم افزار مکس کیودا طراحی گردید. برای بررسی کیفیت یا پایایی شاخص ها از ضریب کاپا در نرم افزار SPSS استفاده شده است که در پژوهش حاضر برابر با 0.86 است که نشان دهنده پایایی مناسب شاخص های این تحقیق می باشد. تحلیل مدل و یافتههای این تحقیق نشان داد که اکوسیستم نوآوری باز دارای مؤلفههای متعددی در قالب 13 مقوله و 23 مفهوم ازجمله همکاریها و سرمایهگذاریهای مشترک، سرمایهگذاری در ایده و پژوهش و جمعسپاری است. همچنین، نتایج نشان داد مشارکت در سرمایهگذاری، انعقاد قرارداد سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای فعال در حوزه کسبوکار و اکتساب شرکتهای کوچک و دانش بنیان میتواند موجب شتاب بخشیدن به فرایندهای اصلی نوآوری در داخل سازمان شود.
مدیریت کسب و کار
آرش الهی شیروان؛ هادی سعیدی؛ قاسم الهی شیروان
چکیده
این مقاله با هدف مقایسه الگوهای RW و PW در پیش بینی سود برای شرکتهای کوچک و متوسط به اجرا درآمده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر منطق اجرا و ماهیت دادهها یک تحقیق استقرایی و کمی میباشد. به منظور گردآوری دادهها از صورتهای مالی در بازه زمانی 1390 الی 1400 استفاده شده است. جهت انتخاب نمونه آماری مناسب، از روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله با هدف مقایسه الگوهای RW و PW در پیش بینی سود برای شرکتهای کوچک و متوسط به اجرا درآمده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر منطق اجرا و ماهیت دادهها یک تحقیق استقرایی و کمی میباشد. به منظور گردآوری دادهها از صورتهای مالی در بازه زمانی 1390 الی 1400 استفاده شده است. جهت انتخاب نمونه آماری مناسب، از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک استفاده شده است. در این روش ابتدا شرکتهایی که جز شرکتهای کوچک و متوسط هستند را مشخص کرده که برای این کار تعداد کارکنان و ارزش اسمی سرمایه را مد نظر قرار داده و شرایطی جهت انتخاب نمونه تعریف میشود و نمودهای فاقد شرایط مذکور از نمونه حذف میگردند. این شرایط با توجه به مدل آزمون فرضیات و متغیرهای تحقیق تعیین میشود. همچنین در این مقاله جهت استخراج الگوی پیشنهادی از رویکرد تحلیل مؤلفههای اصلی و برای برازش مدل به مشاهدات، از الگوی پانل و نرم افزار ایویوز استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیلهای ارائه شده در این تحقیق میتوان دریافت که الگوی جدید ارائه شده جهت پیش بینی سود کارآیی بیشتری نسبت به پیش بینی سود الگوهای RW و PW دارد و این موضوع توانایی الگوهای رگرسیونی پیش بینی سود در حوزههای مالی و سودآوری استراتژی پیش بینی سود برای شرکتهای کوچک و متوسط را نیز تأیید میکند.
مدیریت کسب و کار
حمید صادقی؛ سید عبدا... امین موسوی؛ احمد راه چمنی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد (لایهها) چارچوبی برای بکارگیری هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روش دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 12 نفر از استادان و متخصصان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد (لایهها) چارچوبی برای بکارگیری هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روش دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 12 نفر از استادان و متخصصان حوزة ارتباط با صنعت به روش دردسترس انتخاب و مصاحبه با آنها انجام شد. با توجه به تحلیلی که از روش تحلیل مضمون جهت شناسایی لایههای بکارگیری هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت به اجرا در آمده است، 7 بعد و 57 شاخص شناسایی و تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارMAXQDA 2018، انجام گرفت. نتایج نشان داد که ابعاد بکارگیری هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت شامل لایه اول/آماده سازی محیط، لایه دوم/جمع آوری دادهها، لایه سوم/ ETL) ( استخراج انتقال بارگذاری دادهها، لایه چهارم/ انباره سازی دادهها، لایه پنجم/ (UI) واسط کاربر، مدیریت فراداده و مدیریت تغییر میباشد.