نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 مدرس دانشگاه، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تاثیر آمیخته بازاریابی بر فناوری بلاکچین با نقش میانجی سودمندی درک شده در مشتریان بانک ملّی ایران شهر تهران می باشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مشتریان بانک ملّی ایران در شهر تهران در سال 1402 می باشند، بدین منظور از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب که 420 پرسشنامه بین مشتریان بانک ملّی ایران در شهر تهران به روش تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و تعداد 393 پرسشنامه جمع آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش حاضر پرسشنامه است. روایی ابزار پژوهش نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأییدی مورد تایید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 815/0 بوده است. همچنین جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS3 استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حمایت مدیریت ارشد، یکپارچه سازی زنجیرۀ تأمین، و قابلیت نوآوری بر فناوری بلاکچین تاثیر معناداری دارد. همچنین ریسک زنجیرۀ تأمین بر فناوری بلاکچین اثرگذار نبوده است. در نهایت، نقش آمیخته بازاریابی بر سودمندی درک شده نشان داده شده است. همچنین سودمندی درک شده بر فناوری بلاکچین اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Marketing Mix on Blockchain Technology with the Mediating Role of Perceived Usefulness

نویسندگان [English]

  • Roozbeh Roshanak 1
  • Alireza Rousta 2
  • Mahmoud Ahmadi Sharif 2
  • Majid Ahmadi 3

1 Master Degree, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 University Lecturer, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research is the mixed effect of marketing on blockchain technology with the mediating role of perceived usefulness in the customers of Bank Melli Iran in Tehran. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-survey based on the method of data collection. The statistical population of this research is all the customers of the Bank Melli Iran in Tehran in 2023, For this purpose, according to Cochran's formula, 384 people were selected as the sample size, 420 questionnaires were distributed among the customers of the Bank Melli Iran in Tehran by a simple random method, and 393 questionnaires were collected. The data collection tool of this research is a questionnaire. The validity of the research tool has been confirmed by performing the confirmatory factor analysis technique. The reliability of the current research questionnaire was measured by calculating Cronbach's alpha coefficient, which was 0.815. Also, to analyze the data, structural equation modeling method using Smart-PLS3 software has been used. The research results indicate that senior management support, supply chain integration, and innovation capability have a significant impact on blockchain technology.Also, supply chain risk has not affected blockchain technology. Finally, the role of the marketing mix on perceived usefulness is demonstrated. Also, the perceived usefulness of blockchain technology is affected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blockchain Technology
  • Marketing Mix
  • Perceived Usefulness
  • Bank Melli Iran