نوع مقاله : مقاله پژوهشی( کیفی )

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مدل رفتاری مدیران در عصردیجیتال با رویکرد نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت‌های پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می باشند. با روش نمونه گیری هدفمند 8 نفر تیم مشارکت کننده انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل داده ها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها و طراحی الگو، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. یافته ها حاکی از آنست که، شرایط علّی شامل (عوامل انسانی، عوامل محیطی و عوامل سازمانی), پدیده اصلی رفتار مدیران شامل (ارتباطات و تعاملات، اعتمادبخشی، تصمیم‌گیری در عدم قطعیت، ویژگی‌های شخصیتی و مَنِشِ دیجیتال), شرایط زمینه‌ای شامل (شناخت و فهم دیجیتال، آموزش و فرهنگ دیجیتال، مدیریت تجربه و استعداد و مهارت دیجیتال، تفکرِآینده‌نگری و استراتژیک دیجیتال، مدیریت تغییر و قابلیت رهبری دیجیتال), شرایط مداخله‌گر شامل (ذهنیت و نگرش دیجیتال، هوش مدیر، ارزش‌های مدیر، و نوآوری و ماهیت کسب و کار و صنعت), راهبردها و مکانیزم‌ها شامل (راهبرد نوآوری و یادگیری، راهبرد حفظ، ترکیب و تمرکز دیجیتال، راهبرد مشارکت دیجیتال و راهبرد هدایت و حکمرانی دیجیتال) و پیامدها شامل (پیامدهای ابعاد فردی و ابعاد سازمانی) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the behavioral model of managers in the digital age with the foundation's data approach

نویسندگان [English]

  • Farahangiz Abdollahzadeh Namini 1
  • Rouhollah Samiei 2
  • Alireza Mazidi 2

1 PhD candidate, Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to design the behavioral model of managers in the digital age with the approach of foundational data theory. The research method is applied research in terms of purpose and exploratory in terms of nature. The statistical population of the research is the managers of petrochemical companies affiliated to the National Iranian Petrochemical Industries Company. 8 members of the participating team were selected with the purposeful sampling method. To collect and analyze the data, the foundation's data theory research strategy was used. The data collection tool is a semi-structured interview. Data analysis and model design were done in three stages of open, central and selective coding. The findings indicate that causal conditions include (human factors, environmental factors and organizational factors), the main phenomenon of managers' behavior including (communications and interactions, trust, decision-making in uncertainty, personality traits and digital behavior), conditions The field includes (digital knowledge and understanding, digital education and culture, management of experience and digital talent and skills, future-oriented and digital strategic thinking, change management and digital leadership ability), intervening conditions including (digital mentality and attitude, intelligence manager, manager's values, and innovation and the nature of business and industry), strategies and mechanisms including (innovation and learning strategy, retention strategy, digital combination and focus, digital participation strategy and digital leadership and governance strategy) and consequences It includes (consequences of individual dimensions and organizational dimensions).

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Managers behavioral Model"
  • " digital attitude and attitude"
  • "innovation and nature of business"
  • "digital focus"
  • "digital participation"
  • "digital era"