کار آفرینی
جلال عبدی؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ مریم تقوایی یزدی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی ارائه مدل توسعهی کارآفرینی در صنعت ملی پالایش فراوردههای نفتی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای زیست محیطی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارشناسان در صنعت ملی پالایش فراوردههای نفتی به تعداد 951 نفر می باشد که ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی ارائه مدل توسعهی کارآفرینی در صنعت ملی پالایش فراوردههای نفتی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای زیست محیطی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارشناسان در صنعت ملی پالایش فراوردههای نفتی به تعداد 951 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 274 نفر در نظر گرفته شد. نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر، شامل پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از روش کیفی می باشد. متغیر توسعهی کارآفرینی شامل 4 بعد نوآوری، ریسک پذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی و متغیر توسعهی کارآفرینی شامل 3 بعد انسان مداری، محیط مداری، بی اعتنایی عمومی می باشد. پایایی تحقیق با استفاده از معیار آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. جهت برازش مدل مفهومی تحقیق از نرم افزار AMOS استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مولفهها و ابعاد توسعهی کارآفرینی در صنعت ملی پالایش فراوردههای نفتی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای زیست محیطی اثر مثبت و معنیداری وجود دارد و مدل از برازش خوبی برخوردار می باشد.
کار آفرینی
علی فراهانی؛ یونس وکیل الرعایا؛ فریده حق شناس کاشانی؛ علی فائض
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 17 نفر از مدیران و همچنین کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینیمی باشد و نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به اشباع ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 17 نفر از مدیران و همچنین کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینیمی باشد و نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. برای گردآوری و تحلیل داده ها از روش داده بنیاد استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و طراحی الگو، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزار18 MAXQDA برای کدگذاریها استفاده گردید. در مرحلۀ کدگذاری باز، 305 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد. در دومین مرحله، کدگذاری محوری بر اساس یافتههای پژوهش، مفهوم فرصتهای کارآفرینانه بهعنوان پدیده محوری انتخاب شد. شرایط علی در قالب هفت دسته رویدادهای خلاف انتظار، تغییرات مبتنی بر صنعت و ساختار بازار، کمبود مبتنی بر روشها، وضعیت متناقض، تغییر مبتنی بر ارزشها و شناخت، دانش جدید و ویژگیهای جمعیتی جای گرفتند و چهار مقوله اصلی شامل راهبردهای سازمانی، راهبردهای مربوط به بازار، راهبردهای تجاری و مدیریت مؤثر عملکرد انتخاب شدند. عوامل مداخلهگر در دو دسته تقویتکننده و تضعیفکننده شناسایی شدند. سرمایه، عوامل شرکتی، یادگیری اجتماعی، جمعآوری و مطالعه اطلاعات، ویژگیهای فردی و عوامل اجتماعی بهعنوان عوامل زمینه و بسترساز فرصتهای کارآفرینانه تعیین شد
کار آفرینی
عسکر عسگرپور؛ محمد حسن چراغعلی؛ ندا فرحبخش
چکیده
هدف این تحقیق طراحی مدلی برای سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنایع غذایی حلال میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و یک تحقیق آمیخته (کیفی – کمی) اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان علمی و خبرگان اجرایی صنایع غذایی حلال بودند که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی مدلی برای سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنایع غذایی حلال میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و یک تحقیق آمیخته (کیفی – کمی) اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان علمی و خبرگان اجرایی صنایع غذایی حلال بودند که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی نیز شامل 250 نفر از کارشناسان صنایع غذایی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 152 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون تأیید شد. و روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تأیید شد. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیلتم (مضمون) و بخش کمی نیز از نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنعت غذایی شامل چهار بعد اصلی شامل: عوامل مربوط به شرکت/ سازمان، عوامل مربوط به محیط برونسازمانی، عوامل مربوط به ماهیت فناوری و عوامل مربوط به بازار فناوری و 15 مؤلفه با 72 شاخص میباشد. نتایج پژوهش در بخش کمی نیز موید معنیداری ارتباط بین ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدل نهایی تحقیق میباشد.
کار آفرینی
حسینعلی سمیعی؛ احمد مهرابیان؛ مجید اشرفی؛ علی خامکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی منافع و مخارج مالی زنجیره تامین پایدار در شرایط عدم قطعیت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی منافع و مخارج مالی زنجیره تامین پایدار در شرایط عدم قطعیت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اسپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه داده به زبان فارسی شامل پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی میباشد. روش تحلیل بصورت تحلیل محتوا می باشد. تعداد 30 مقاله و 210 کد و 24 مفهوم از مقالات انتخاب شده استخراج شد که شامل قابلیت فرآیند مدیریت فرآیند سفارش، قابلیت فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری، قابلیت فرآیند مدیریت تقاضا، ظرفیت و قابلیت فرآیند مدیریت منابع، زمان عرضه به بازار، اعتبار خریدار، پلتفرمهای الکترونیکی، هماهنگی و همکاری در زنجیره تامین برای بهبود عملکرد خدمات، همگام سازی تصمیمات مربوط به مالی، اشتراک اطلاعات نوآورانه مرتبط با مالی، قابلیت فرآیند مدیریت ارتباط با تامین کننده، قابلیت فرآیند مدیریت عملکرد خدمات، تعامل بین بخشی شرکتهای زنجیره تامین, تامین مالی موجودی، نوآوری محصول، فاکتورینگ معکوس، همسویی انگیزشی جریان نقدی، سرمایه در گردش زنجیره تامین، اعتبار بانکی برای تامین مالی زنجیره تامین، یکپارچهسازی تامینکننده، مدیریت بازیافت، ریسک اختلال زنجیره تامین، مدیریت حمل و نقل زنجیره تامین، تغییرات در برآوردها و مبنای آنها بهعنوان منابع و مخارج زنجیره تأمین پایدار در شرایط عدم قطعیت می باشد.