لیلا جلالی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی درکشده پلتفرمهای تجارت الکترونیک بر مزیت اقتصادی درکشده مصرفکننده در پیشبینی مصرف پایدار در یک بیماری همهگیر میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. دادههای تحقیق کمی بهصورت ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی درکشده پلتفرمهای تجارت الکترونیک بر مزیت اقتصادی درکشده مصرفکننده در پیشبینی مصرف پایدار در یک بیماری همهگیر میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. دادههای تحقیق کمی بهصورت مقیاس فاصلهای با استفاده از پرسشنامه استاندارد تحقیق لوبل ترونگ تووی (2021) استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریان خرید اینترنتی پلتفرمهای تجارت الکترونیک در ایران میباشد. با توجه به تعداد زیاد کاربران و تعداد بالای 10 پلتفرم فعال در ایران و با توجه به تعداد زیاد جامعه مورد نظر 100 هزار نفر در نظر گرفته شده است. بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به عنوان نمونه در این تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این تحقیق تصادفی ساده بود. نتایج نشان داد که تأثیر نقش اثربخشی درک شده پلتفرمهای تجارت الکترونیک بر مزیت اقتصادی درکشده مصرفکننده در پیشبینی مصرف پایدار مساوی با 47/0 میباشد، یعنی حدود 47 درصد از اثر کل اثربخشی درک شده پلتفرمهای تجارت الکترونیک بر مزیت اقتصادی درکشده مصرفکننده در پیشبینی مصرف پایدار تبیین میشود. همچنین برای بررسی برازش کلی مدل و اندازهگیری برای مدل ساختاری، از معیار GoF استفاده شد. نتایج میانگین مقادیر اشتراکی و میانگین مقادیر R Squares؛ نشان میدهد مقدار GOF برابر است با 62/0 که؛ نشان از برازش قوی مدل دارد.
محمد هادی عسگری؛ پردیس نقدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی بر قصد خرید مجدد مصرف کننده با توجه به نقش میانجی شخصیت و خوشنامی برند بوده است.روش پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین و نمونهها به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی بر قصد خرید مجدد مصرف کننده با توجه به نقش میانجی شخصیت و خوشنامی برند بوده است.روش پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند.جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی سالامون اولاجید(2004)، قصد خرید مجدد کو و همکاران(2009)،شخصیت برندآکر(1997)و خوشنامی برند بیک و همکاران (2010) استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری Spss استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد مسئولیت اجتماعی بر خوشنامی برند،شخصیت برند و قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. خوشنامی برند بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. شخصیت برند بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتایج پژوهش نشان داد که شخصیت و خوشنامی برند در تأثیر مسئولیت اجتماعی بر قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا نقش میانجی داشتهاند.
مدیریت کسب و کار
سید حامد حمدی،؛ احمد سرداری؛ عبدالله نعامی؛ علی نوروزی مبارکه
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای پذیرش سیستمهای اجتماعی مدیریت ارتباط با مشتری، توسط کاربران حرفهای با استفاده از تکنولوژی وب 2،0 میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از حیث شیوه اجرا کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این تحقیق، 15 نفر از اساتید دانشگاه در رشتههای مدیریت، کسبوکار و IT و مدیران ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای پذیرش سیستمهای اجتماعی مدیریت ارتباط با مشتری، توسط کاربران حرفهای با استفاده از تکنولوژی وب 2،0 میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از حیث شیوه اجرا کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این تحقیق، 15 نفر از اساتید دانشگاه در رشتههای مدیریت، کسبوکار و IT و مدیران شرکتهای کسبوکارهای دیجیتال و به روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. معیارهای انتخاب افراد داشتن مدرک تحصیلی دکترا یا سابقه بالای 10 سال تجربه در کسبوکارهای دیجیتال، داشتن زمان، علاقه و توانایی انجام مصاحبه و پرسشنامه میباشد و مصاحبه نیمه ساختارمند با آنها انجام شد. همچنین در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای MAXQDA 2020، انجام گرفت. عوامل شناسایی شده در قالب 40 شاخص و 8 مؤلفه و 3 بعد استخراج شد. مؤلفهها و شاخصهای ابعاد و مؤلفههای پذیرش سیستمهای اجتماعی مدیریت ارتباط با مشتری، شامل سه بعد سازمانی، مشتری، فناورانه که بعد سازمانی دارای سه مؤلفه (نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی)، بعد مشتری شامل سه مؤلفه (ارزشآفرینی، انتظار عملکرد، رضایت مشتری) و فناورانه دارای دو مؤلفه (شبکههای اجتماعی، تولید محتوا) شناسایی گردیده است.
مدیریت بازرگانی
امید بهبودی؛ معصومه عربشاهی؛ امیر غفوریان شاگردی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر حافظۀ خود زندگینامهای بر قصد سفر، تحلیل نقش همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران، رضایت و دلبستگی به مقصد گردشگری بوده است. این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از شاخه علّی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگرانی است که به شهر مشهد بیش از یک بار سفر کردهاند، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر حافظۀ خود زندگینامهای بر قصد سفر، تحلیل نقش همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران، رضایت و دلبستگی به مقصد گردشگری بوده است. این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از شاخه علّی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگرانی است که به شهر مشهد بیش از یک بار سفر کردهاند، که با توجه جامعه آماری، طبق جدول مورگان تعداد 384 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه استاندارد گردآوری شده و جهت سنجش روایی ابزار از روایی صوری و روایی سازه و جهت سنجش پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 905/0 برآورد شده است. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS وSmart PLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که حافظۀ خودزندگینامهای بر قصد سفر (359/0) و دلبستگی به مقصد گردشگری (677/0) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران بر قصد سفر (326/0) تأثیر معناداری داشته است. به علاوه تأثیر رضایت گردشگران بر حافظۀ خود زندگینامهای (684/0) و قصد سفر (649/0) نیز معنادار گزارش شده است. براساس نتایج به برنامهریزان حوزهی گردشگری پیشنهاد میشود در راستای افزایش قصد سفر گردشگران، حافظۀ خودزندگینامهای را مدنظر قرار دهند و با توجه به ابعاد آن، تلاش نمایند دلبستگی بیشتری در گردشگران ایجاد نمایند تا از این طریق احتمال قصد سفر از مقصد گردشگری را افزایش دهند.
مدیریت کسب و کار
محمدطاها شفایی؛ عبدالله کولوبندی؛ محمد علی کرامتی
چکیده
هدف این تحقیق تأثیر مدیریت دانش در عملکرد سازمانی با توجه به متغیر میانجی مدیریت فرایندهای کسب و کار میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان یکی از شرکتهای فعال در حوزه صادرات و واردات به تعداد 160 نفرمی باشد ...
بیشتر
هدف این تحقیق تأثیر مدیریت دانش در عملکرد سازمانی با توجه به متغیر میانجی مدیریت فرایندهای کسب و کار میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان یکی از شرکتهای فعال در حوزه صادرات و واردات به تعداد 160 نفرمی باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 113 نفر در نظر گرفته شد و از روش نمونهگیری صورت غیر تصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر، شامل پرسشنامههای مدیریت دانش فونگ و همکاران (2009)، مدیریت فرایندهای کسب و کار روحانی و همکاران (1394) و عملکرد سازمانی چوی و راینی (2010) میباشد. پایایی تحقیق با استفاده از معیار آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. جهت برازش مدل مفهومی تحقیق از نرم افزار PLS استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، هر سه فرضیه تأیید شدند. میزان تأثیر مدیریت دانش بر مدیریت فرایندهای کسب و کار برابر با 742/0، میزان تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی برابر با 422/0 و میزان تأثیر مدیریت فرایندهای کسب و کار بر عملکرد سازمانی برابر با 652/0 حاصل شد. بنابراین مهمترین پیشنهاد پژوهش توجه به حفظ، تسهیم و به کارگیری دانش بوده که هم در مدیریت فرایندهای کسب و کار و هم در افزایش سطح عملکرد سازمانی مؤثر میباشد.
مدیریت بازرگانی
روزبه روشنک؛ علیرضا روستا؛ محمود احمدی شریف؛ مجید احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر آمیخته بازاریابی بر فناوری بلاکچین با نقش میانجی سودمندی درک شده در مشتریان بانک ملّی ایران شهر تهران می باشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مشتریان بانک ملّی ایران در شهر تهران در سال 1402 می باشند، بدین منظور از فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تاثیر آمیخته بازاریابی بر فناوری بلاکچین با نقش میانجی سودمندی درک شده در مشتریان بانک ملّی ایران شهر تهران می باشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مشتریان بانک ملّی ایران در شهر تهران در سال 1402 می باشند، بدین منظور از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب که 420 پرسشنامه بین مشتریان بانک ملّی ایران در شهر تهران به روش تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و تعداد 393 پرسشنامه جمع آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش حاضر پرسشنامه است. روایی ابزار پژوهش نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأییدی مورد تایید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 815/0 بوده است. همچنین جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS3 استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حمایت مدیریت ارشد، یکپارچه سازی زنجیرۀ تأمین، و قابلیت نوآوری بر فناوری بلاکچین تاثیر معناداری دارد. همچنین ریسک زنجیرۀ تأمین بر فناوری بلاکچین اثرگذار نبوده است. در نهایت، نقش آمیخته بازاریابی بر سودمندی درک شده نشان داده شده است. همچنین سودمندی درک شده بر فناوری بلاکچین اثرگذار است.
فرشیده زالکانی اندرور
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی رابطه مند از طریق متغیر میانجی بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد تجاری سایتهای فروش اینترنتی میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری در تحقیق حاضر، شامل ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی رابطه مند از طریق متغیر میانجی بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد تجاری سایتهای فروش اینترنتی میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری در تحقیق حاضر، شامل مشتریان سایتهای فروش اینترنتی کالا در ایران نظیر دیجی کالا، تهران کالاو ... میباشد و بر طبق جدول مورگان تعداد 380 نفر بهعنوان نمونه پرسشنامه الکترونیکی بین آنها پخش گردید. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس میباشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه عملکرد تجاری میرلس، راندل و لای (2011) آسیخیا (2009)، پرسشنامه بازاریابی الکترونیک تسیوتسو و ویلاچوپلو (2011) آسیخیا (2009)، پرسشنامه قابلیتهای بازاریابی رابطهمند تحقیق آزادگان فومنی (1392) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش مربوط به فرضیه فرعی اول نشان داد بازاریابی رابطهمند با ضریب 982/0 و به بیان دیگر به اندازه 2/98 درصد با عملکرد تجاری سایتهای فروش الکترونیکی رابطه دارد. همچنین یافتههای پژوهش مربوط به فرضیه فرعی دوم نشان داد بازاریابی رابطهمند با ضریب 91/0 و به بیان دیگر به اندازه 91 درصد با بازاریابی الکترونیک رابطه دارد. یافتههای پژوهش مربوط به فرضیه فرعی سوم نشان داد بازاریابی الکترونیک با ضریب 489/0 و به بیان دیگر به اندازه 9/48 درصد با عملکرد تجاری رابطه دارد. همچنین یافتههای فرضیه اصلی نشان داد که شاخص بازاریابی رابطهمند با ضریب 457/0 و به بیان دیگر به اندازه 7/45 درصد با عملکرد تجاری سایتهای فروش اینترنتی با تأکید بر نقش میانجی بازاریابی الکترونیک رابطه دارد.
مدیریت کسب و کار
میثم کرمی پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت میباشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) میباشد. در بخش کیفی با رویکرد آنتروپی شانون و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ونخبگان هوش مصنوعی و بازاریابی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت میباشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) میباشد. در بخش کیفی با رویکرد آنتروپی شانون و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ونخبگان هوش مصنوعی و بازاریابی و مدیریت میباشد که براساس قانون اشباع نظری با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران اجرایی شهرکهای صنعتی شمال ایران تعداد آنها 540 نفر بوده که 224 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی آزمونهای تحلیل عامل تأییدی و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که مکانیزم های شایستگیهای هوش مصنوعی بر قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت و عملکرد سازمانی، تأثیر گذار میباشند و همچنین مدل شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن جنبه قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت مورد تأیید است.
مدیریت کسب و کار
محمد ایدی؛ عبدالرضا خورشیدی نیا؛ شراره خطیبی نوری؛ پری شجاعیان؛ پرستو قاسمیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجربه وضعیت فروشگاه مجازی بر خلاقیت مشتریان با نقش میانجی حس کنجکاوی ادراکی در فروشگاههای خرید آنلاین دیجیکالا میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی - پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. همچنین از نظر ماهیت پژوهش از نوع همبستگی است. در پژوهش حاضر برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجربه وضعیت فروشگاه مجازی بر خلاقیت مشتریان با نقش میانجی حس کنجکاوی ادراکی در فروشگاههای خرید آنلاین دیجیکالا میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی - پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. همچنین از نظر ماهیت پژوهش از نوع همبستگی است. در پژوهش حاضر برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان در دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری نیز بهصورت نمونهگیری در دسترس، است و بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه موردنظر 384 نفر محاسبه شد که در نهایت 336 نفر از دانشجویان، پرسشنامه را تکمیل کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد و روایی محتوایی پرسشنامة حاضر از سوی خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شده است. فرضیههای مطرح شده در پژوهش همگی تأیید شدند و تأثیر معنادار تجربه فروشگاه مجازی بر خلاقیت مصرفکننده، تأثیر معنادار تجربه فروشگاه مجازی بر کنجکاوی ادراکی، تأثیر معنادار کنجکاوی ادراکی بر خلاقیت مصرفکننده و فرضیه میانجی شدن اثر تجربه فروشگاه مجازی بر خلاقیت مشتریان توسط حس کنجکاوی ادراکی به اثبات رسید.
سمانه بهروزی؛ طهمورث سهرابی
چکیده
مطالعه حاضر به تحلیل ارتباط میان نقش ارزش ادراک شده و هویت نام تجاری در بهبود وفاداری نگرشی مشتریان میپردازد. نتایج از طریق بررسی نظرات مشتریان بانکهای تجارت و ملی در استان مازندران بدست آمد. روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد. حجم نمونه تحقیق تعداد 384 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران مبتنی بر جامعه آماری نامعلوم بدست ...
بیشتر
مطالعه حاضر به تحلیل ارتباط میان نقش ارزش ادراک شده و هویت نام تجاری در بهبود وفاداری نگرشی مشتریان میپردازد. نتایج از طریق بررسی نظرات مشتریان بانکهای تجارت و ملی در استان مازندران بدست آمد. روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد. حجم نمونه تحقیق تعداد 384 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران مبتنی بر جامعه آماری نامعلوم بدست آمد. روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس بود. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس پرسشنامههای ارزش ادراک شده کیو و همکاران (2009) هویت نام تجاری مائل و آشفورت (1992) و وفاداری به برند جاکوبی و چستنات (1978) انجام شد. روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای ارزش ادراک شده 77/0 و هویت نام تجاری 82/0 و وفاداری نگرشی 84/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار آماری لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان دادهویت نام تجاری و ارزش ادراک شده به ترتیب با ضرایب تأثیر 84/0 و 79/0 با وفاداری نگرشی رابطه دارند. هویت نام تجاری با ضریب تأثیر 86/0 با ارزش ادراک شده رابطه داشته است. در نهایت میتوان گفت که هویت نام تجاری بطور مستقیم و غیر مستقیم با وفاداری نگرشی مشتریان رابطه داشته است، به عبارتی ارزش ادراک شده در ارتباط میان هویت نام تجاری با وفاداری نگرشی مشتریا نقش میانجی داشته است.
مدیریت کسب و کار
محمدمهدی رضوانی؛ میثم کشاورز؛ محمد هادی عسگری
چکیده
هدف از این مقاله بررسی دقیقتر قابلیتهای توسعه عنصر مکان بر بستر راهبرد ژئومارکتینگ در ارتباط با هریک از عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت و محصول و ترویج) است که با ارائه تعریفی نوین از این سرفصل بههمراه تبیین اصولی، مراحل پیادهسازی یک پروژه استاندارد ژئومارکتینگ با استناد به دادههای واقعی شهر تهران در نحوه هدایت و راهبری سیاستگذاریهای ...
بیشتر
هدف از این مقاله بررسی دقیقتر قابلیتهای توسعه عنصر مکان بر بستر راهبرد ژئومارکتینگ در ارتباط با هریک از عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت و محصول و ترویج) است که با ارائه تعریفی نوین از این سرفصل بههمراه تبیین اصولی، مراحل پیادهسازی یک پروژه استاندارد ژئومارکتینگ با استناد به دادههای واقعی شهر تهران در نحوه هدایت و راهبری سیاستگذاریهای یک کسبوکار آمده است. در این مقاله با جمعآوری اطلاعات و فراوری آنها در 6 مولفه کسبوکاری نسبت به استخراج پتانسیلهای مغفول در توسعه شعبات یک برند پوشاک با پیادهسازی تحلیلهای تصمیمگیری چندمعیاره و میانگین وزنی حاصل جمعآوری حاصل نظر 11 خبره حوزه پوشاک بر بستر نرم افزار ArcGIS اقدام شد. در انتها با سه محدوده بلوار ارتش، آبشناسان و میدان شهدا بعنوان محدودههای پرپتانسیل با پیاده مشخص گردید و به تفسیر گذاشته شد.
مدیریت کسب و کار
زهرا رمضانپور اسماوندانی؛ مهدی روح الامینی؛ شهربانو قلی پور
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد صنعت بانکداری براساس روش نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی مبتنی بر رویکرد استقرایی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 8 نفر از خبرگان صنعت بانکداری می باشند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد صنعت بانکداری براساس روش نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی مبتنی بر رویکرد استقرایی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 8 نفر از خبرگان صنعت بانکداری می باشند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای گردآوری و تحلیل داده ها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار2020 MAXQDA برای کدگذاری مصاحبهها استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بوده که در مجموع 5 مولفه امنیت شغلی، آموزش، انگیزش و رضایت کارکنان، ارتباطات مثبت، توسعه و پاداش به عنوان ویژگیهای بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری شناسایی شد و 14 مولفه که در قالب شرایط علی (برقراری تعامل سازنده بین کارکنان ومدیران، پاداش سخاوتمندانه، توانمندسازی کارکنان، حمایت مدیریت)، شرایط بسترساز (رهبری و مدیریت سازمان، اقدامات مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمان)، مداخلهای (جو سیاسی، هزینه های سازمانی)، راهبردها (ترویج فرهنگ مشتری مداری ، تناسب فرد- شغل ) و پیامد (توسعه انسانی، خلق ارزش، افزایش تعهد) شناسایی و استخراج شد.
صمد درویشی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر عملکرد ویژگیهای هتل بر رفتارهای بازاریابی دهانبهدهان الکترونیکی (مورد مطالعه هتلهای جزیره کیش) میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان هتلهای جزیره ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تأثیر عملکرد ویژگیهای هتل بر رفتارهای بازاریابی دهانبهدهان الکترونیکی (مورد مطالعه هتلهای جزیره کیش) میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان هتلهای جزیره کیش که در 54 هتل و هتل آپارتمان در شش ماه اول 1400 میباشند. با توجه به بررسیها حدوداً 200 نفر در 6 ماه گذشته در این هتلها اقامت داشتهاند و براساس جامعه در دسترس و فرمول کوکران 322 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و به روش نمونهگیری خوشهای میباشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر دو پرسشنامه که شامل پرسشنامه عملکرد شهرت هتل از پرسشنامه خان و همکاران (2017) و بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی از پرسشنامه استاندارد تبلیغات دهان به دهان بامبوئر و همکاران (2011) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد عملکرد ویژگیهای هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی تأثیر معناداری دارد. محیط و امکانات هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی تأثیر معنیداری دارد. صلاحیت کارکنان هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی تأثیر معنیداری دارد. تجربة میهمان به میهمان هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی تأثیر معنیداری دارد. موقعیت هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی تأثیر معنیداری دارد.
کار آفرینی
حسینعلی سمیعی؛ احمد مهرابیان؛ مجید اشرفی؛ علی خامکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی منافع و مخارج مالی زنجیره تامین پایدار در شرایط عدم قطعیت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی منافع و مخارج مالی زنجیره تامین پایدار در شرایط عدم قطعیت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اسپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه داده به زبان فارسی شامل پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی میباشد. روش تحلیل بصورت تحلیل محتوا می باشد. تعداد 30 مقاله و 210 کد و 24 مفهوم از مقالات انتخاب شده استخراج شد که شامل قابلیت فرآیند مدیریت فرآیند سفارش، قابلیت فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری، قابلیت فرآیند مدیریت تقاضا، ظرفیت و قابلیت فرآیند مدیریت منابع، زمان عرضه به بازار، اعتبار خریدار، پلتفرمهای الکترونیکی، هماهنگی و همکاری در زنجیره تامین برای بهبود عملکرد خدمات، همگام سازی تصمیمات مربوط به مالی، اشتراک اطلاعات نوآورانه مرتبط با مالی، قابلیت فرآیند مدیریت ارتباط با تامین کننده، قابلیت فرآیند مدیریت عملکرد خدمات، تعامل بین بخشی شرکتهای زنجیره تامین, تامین مالی موجودی، نوآوری محصول، فاکتورینگ معکوس، همسویی انگیزشی جریان نقدی، سرمایه در گردش زنجیره تامین، اعتبار بانکی برای تامین مالی زنجیره تامین، یکپارچهسازی تامینکننده، مدیریت بازیافت، ریسک اختلال زنجیره تامین، مدیریت حمل و نقل زنجیره تامین، تغییرات در برآوردها و مبنای آنها بهعنوان منابع و مخارج زنجیره تأمین پایدار در شرایط عدم قطعیت می باشد.
مدیریت بازرگانی
احسان محمدی باجگیران؛ علی حسین زاده؛ وحید ثانوی گروسیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی خرید اجباری مصرف کنندگان در صنعت خرید تلویزیونی با استفاده از تئوری دادهبنیاد است. برای پاسخ به این سؤال از روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی از روش تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از نرمافزار MaxQDA2020 و در بخش کمی از نرم ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی خرید اجباری مصرف کنندگان در صنعت خرید تلویزیونی با استفاده از تئوری دادهبنیاد است. برای پاسخ به این سؤال از روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی از روش تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از نرمافزار MaxQDA2020 و در بخش کمی از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی از نوع هدفمند که در مجموع با انجام 10 مصاحبه با اساتید و خبرگان حوزههای بازاریابی و فروش، مدیریت، جامعهشناسی و روانشناسی به اشباع رسید و در بخش کمی دادهها با استفاده از پرسشنامه از جامعه آماری خریداران تلویزیونی شهر مشهد گردآوری شد. تعداد 384 پرسشنامه بر اساس جدول مورگان و براساس نمونه گیری تصادفی گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و محتوا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که پدیده محوری خرید اجباری از تلویزیون است دارای دو مقوله اصلی شامل خرید بدون فکر و سریع و خرید غیرمنطقی و احساسی است و در ضمن عواملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب بروز این رفتار میشود را مشخص نمودهایم. برخی از مهمترین آن عوامل شامل طراحی آمیخته بازاریابی متناسب برای فروش تلویزیونی، قابلیتهای بازاریابی شرکتهای فروش تلویزیونی، ویژگیهای دموگرافیک فرد، علل شخصیتی، علل روانشناختی، سبک زندگی، خانواده و نقش ساختارهای فرهنگی و اجتماعی بودند.
مهدی خداپرست؛ نازی محمودی؛ محمد احتشام
چکیده
کارگزاریهای بورس، بهدلیل تغییرات گسترده و روزمره در ابزارهای مبادلات و معاملات و همچنین حجم فراوان گردش مالی در این بخش از اقتصاد، ظرفیت ایجاد بحرانها و تکانههای بالقوه زیادی دارد. از این رو فشار کاری و روانی این کار میتواند اثرات زیادی در تابآوری روانی کارکنان کارگزاریهای داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه مدل مناسب جهت ...
بیشتر
کارگزاریهای بورس، بهدلیل تغییرات گسترده و روزمره در ابزارهای مبادلات و معاملات و همچنین حجم فراوان گردش مالی در این بخش از اقتصاد، ظرفیت ایجاد بحرانها و تکانههای بالقوه زیادی دارد. از این رو فشار کاری و روانی این کار میتواند اثرات زیادی در تابآوری روانی کارکنان کارگزاریهای داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه مدل مناسب جهت تابآوری روانی کارکنان کارگزاریهای بورس اوراق بهادار در تهران میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرای پژوهش, پیمایشی مقطعی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه پژوهش کلیه کارکنان کارگزاریهای بانک رفاه، بانک ملت، بانک صنعت و معدن، بانک کار آفرین، بانک ملی و کارگزاری آگاه در تهران میباشد. با توجه به فرمول کوکران تعداد 209 نفر بهعنوان نمونه بخش کمی انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای میباشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر پرسشنامه ساخته محقق میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS؛ و به منظور طراحی مدل نهایی پژوهش از نرمافزار AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که جهت تأیید مدل نهایی پژوهش، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. بنابر نتایج بهدست آمده بار عاملی هر سه مؤلفه «بهکارگیری خلاقیت و نوآوری فرد در محیط کاری» و «تمایلات شناختی اجتماعیشدن فرد در محیط کاری» و «ایجاد ظرفیت برای تابآوری بیشتر» از مقادیر توصیه بیشتر بود و شاخصهای برازش مدل مقادیر قابل قبولی را نشان داد.
مدیریت بازرگانی
بهزاد اسماعیلی فر؛ منوچهر انصاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی بیمه سایبری در بین شرکتهای بیمه در کشور ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، داده بنیاد است و از نوع روشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و خبرگان در زمینه بیمه سایبری است که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی مشخص شدهاند. با استفاده از تکنیک مصاحبه، دادهها جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی بیمه سایبری در بین شرکتهای بیمه در کشور ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، داده بنیاد است و از نوع روشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و خبرگان در زمینه بیمه سایبری است که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی مشخص شدهاند. با استفاده از تکنیک مصاحبه، دادهها جمعآوری شده و سپس با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 دادهها و مقولهها کدگذاری و طبقهبندی شدهاند. پایایی پژوهش با استفاده از ضریب کاپا اندازهگیری شده است. در مرحله آخر مدل پژوهشی بر اساس مدل اشتراوس وکوربین استخراج شده است. بر اساس نتایج پژوهش عوامل علی به شاخصهای دانشی، فنی و شبکه تقسیم شدند. چشم انداز بیمهای با عنوان عامل مداخلهگر، تجزیه و تحلیل محیط بیرونی و درونی و همچنین بازاریابی و توجه به بازوهای اجرایی به عنوان عوامل بسترساز، رویکرد اکوسیستمی و تدوین استراتژی بیمهای به عنوان راهکار و نهایتاً افزایش سطح دانش شرکتهای بیمه، ایمنی و امنیت دادهها، بهبود خدمات و درآمد شرکت و عدم اطمینان از کارکرد بیمه به عنوان پیامدهای مثبت و منفی بیمه سایبری شناخته شدهاند.
آرش میغی فرد
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی شرکت مطالعه موردی شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه تحقیق حاضر مشتریان شرکتهای خدمات اینترنتی غرب ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی شرکت مطالعه موردی شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه تحقیق حاضر مشتریان شرکتهای خدمات اینترنتی غرب استان مازندران میباشد. تعداد تقریبی 100 هزار نفر تخمین زدهشده است؛ و براساس جامعه موردنظر و بر طبق جدول مورگان 384 نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در این تحقق تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر دو پرسشنامه که شامل پرسشنامه مسئولیت اجتماعی کارول (۱۹۷۹) و پرسشنامه استاندارد اخلاق کاری پتی (۱۹۹۰) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد بین اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی شرکت مطالعه موردی شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. بین دلبستگی و علاقه به کار و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. بین پشتکار و جدیت در کار و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. بین روابط سالم و انسانی در محل کار و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. بین روح جمعی و مشارکت در کار و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای اینترنتی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد.
فاطمه کریمی؛ جلال حقیقت منفرد؛ محمد علی کرامتی
چکیده
به دلیل رقابت شدید جهانی و تأثیر منفی اختلالات بر عملکرد مالی، عملیاتی و بازار صنایع، توجه به مباحثی چون مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین و تاب آوری آن گسترش یافته و صنعت نفت با داشتن ساختار و فرآیندهای پیچیده و تأثیر گذار بر اقتصاد جهانی و منطقهای از این قاعده مستثنی نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر ...
بیشتر
به دلیل رقابت شدید جهانی و تأثیر منفی اختلالات بر عملکرد مالی، عملیاتی و بازار صنایع، توجه به مباحثی چون مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین و تاب آوری آن گسترش یافته و صنعت نفت با داشتن ساختار و فرآیندهای پیچیده و تأثیر گذار بر اقتصاد جهانی و منطقهای از این قاعده مستثنی نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر عملکرد و جهت گیری زنجیره با تحلیل نقش میانجی تاب آوری (مؤلفههای چابکی و استحکام) در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران فعال در حوزه فراساحل با بهره گیری از روش مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت تشکیل میدهند که به روش کلاین و قانون N:q تعداد افراد نمونه 270 نفر تعیین شد و با روش نمونهگیری هدفمند، افراد آشنا به ابعاد مختلف زنجیره تأمین صنعت فراساحل با سابقه کار بیش از پنج سال انتخاب شدند. دادههای پیمایش پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SMART-PLS تجزیه- تحلیل شدند. نتایج نشان داد: 1- مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر جهتگیری زنجیره تأمین اثر مستقیم معنیدار دارد، 2- مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر جهتگیری زنجیره تأمین اثر غیرمستقیم معنیدار دارد (از طریق چابکی و استحکام زنجیره)، 3- مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین اثر مستقیم معنیدار ندارد، 4- مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین اثر غیر مستقیم معنیدار دارد (از طریق چابکی و استحکام زنجیره)، 5- چابکی زنجیره در رابطه بین مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین با عملکرد و جهتگیری زنجیره نقش میانجی معنیدار دارد. 6- استحکام زنجیره در رابطه بین مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین با عملکرد و جهتگیری زنجیره نقش میانجی معنی دار دارد.
سایر موضوعات مرتبط با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی
زهرا حمامی؛ حسن قدرتی؛ میثم عرب زاده؛ حسین پناهیان؛ محمد علیپور
چکیده
قابلیت پیش بینی سود عملکرد آتی شرکت بر مبنای اطلاعات حسابداری و استفاده از اطلاعات حاصل از این پیش بینیها در تعیین ارزش شرکت از نظر استفاده کنندگان از صورت های مالی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی ارزیابی قابلیت پیش بینی سود در شرکتهای فعال درصنعت مالی طی سالهای 1390 تا 1400 انجام شده است. این پژوهش کیفی و با استفاده ...
بیشتر
قابلیت پیش بینی سود عملکرد آتی شرکت بر مبنای اطلاعات حسابداری و استفاده از اطلاعات حاصل از این پیش بینیها در تعیین ارزش شرکت از نظر استفاده کنندگان از صورت های مالی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی ارزیابی قابلیت پیش بینی سود در شرکتهای فعال درصنعت مالی طی سالهای 1390 تا 1400 انجام شده است. این پژوهش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون تدوین شده است؛ در این پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با اساتید و خبرگان حوزه حسابداری به تعداد 18 نفر و همچنین مرور پژوهش های مرتبط، یافتهها ترکیب و الگوی حاضر طراحی شد. بر این اساس با تحلیل محتوای مصاحبهها و پژوهشها با استفاده از نرم افزار 2020MaxQda ابعاد مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون تعیین شد. براساس رویکرد پژوهش 28 مؤلفه استخراج گردیده و محیط اطلاعاتی شرکت، واکاوی انحرافات، تغییرپذیری سود و تحلیل اهرم مالی بیشترین ضریب اهمیت را بر اساس تکنیک آنتروپی شانون را به دست آوردند. در این پژوهش، الگوی ارزیابی قابلیت پیش بینی سود در قالب 28 مؤلفه ارائه شد. از آنجا که تاکنون مدل جامعی برای ارزیابی قابلیت پیش بینی سود ارائه نشده است، این پژوهش میتواند در راستای چالشهای نوظهور، سودآوری و ارتقا توان سناریوپردازی شرکتهای فعال درصنعت مالی سودمند باشد.
سایر موضوعات مرتبط با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی
سید مرتضی هاشمی؛ محمدعلی افشارکاظمی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ مهرزاد مینویی
چکیده
هدف این پژوهش ترکیب الگوریتم ژنتیک در بهینه سازی سبد سهام در تصمیم گیری مالی سرمایهگذاران میباشد؛ در یک پروژه شبیه سازی، استفاده نهایی از دادههای ورودی برای ساختن مدل شبیه سازی میباشد. این فرآیند شامل جمع آوری دادههای ورودی، آنالیز کردن دادههای ورودی و استفاده از این دادههای ورودی آنالیز شده در مدل شبیه سازی است. جامعه ...
بیشتر
هدف این پژوهش ترکیب الگوریتم ژنتیک در بهینه سازی سبد سهام در تصمیم گیری مالی سرمایهگذاران میباشد؛ در یک پروژه شبیه سازی، استفاده نهایی از دادههای ورودی برای ساختن مدل شبیه سازی میباشد. این فرآیند شامل جمع آوری دادههای ورودی، آنالیز کردن دادههای ورودی و استفاده از این دادههای ورودی آنالیز شده در مدل شبیه سازی است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نماد (شرکت) از بین صنایع (وبصادر، وتجارت، اخابر، فخوز، فارس، بالبر، تپمپی، خساپا، خودرو، سشرق، سصوفی، شبهرن، شپنا، غپینو، فولاد، قثابت، کسرا، وبانک، ونفت، ونیکی) و اطلاعات مربوط به قیمت روزانه سهام و میزان شاخص روزانه از تاریخ 1 دی ماه 1387 الی 26 دی ماه 1400 به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوریاطلاعات و دادهها با استفاده از سایت فیپیران میباشد و میزان بتا (ریسک) سهام بصورت ماهیانه با استفاده از نرم افزار اکسل محاسبه و میزان فراوانی بازده و بتا (ریسک) محاسبه شده را با استفاده از نرم افزار Spss بدست آورده و با استفاده از نرم افزار Easy fit به تابعهای توزیع پرداخته شد؛ نتایج نشان داد که در صورتیکه عاملها مبتدی هستند برای کسب سود بیشتر از رفتار نرمال و ریسک 40% را قبول کنند میزان سود بدست آمده پس از بهینه نمودن مدل با الگوریتم ژنتیک بیشتر از مدل اولیه میباشد. درصورتیکه عاملها حرفه ایی هستند برای کسب سود بیشتر از رفتار ریسک گریز و ریسک 80% را قبول کنند میزان سود بدست آمده پس از بهینه نمودن مدل با الگوریتم ژنتیک بیشتر از مدل اولیه میباشد.
مدیریت بازرگانی
تینا اعزازی؛ وجیهه هوشیار
چکیده
پهدف از این پژوهش تحلیل تاثیر کیفیت خدمات به سالمند بر وفاداری آنها از طریق تجربه بهیادماندنی و رضایت درمیان مشتریان سالمند هتلهای 5 ستاره مشهد است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و شیوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه سالمندان بالای 70 سال مراجعه کننده به هتلهای 5 ستاره مشهد که حداقل 3 بار از آن هتل ...
بیشتر
پهدف از این پژوهش تحلیل تاثیر کیفیت خدمات به سالمند بر وفاداری آنها از طریق تجربه بهیادماندنی و رضایت درمیان مشتریان سالمند هتلهای 5 ستاره مشهد است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و شیوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه سالمندان بالای 70 سال مراجعه کننده به هتلهای 5 ستاره مشهد که حداقل 3 بار از آن هتل استفاده کردهاند، که تعداد آنها نامشخص است، بوده که با توجه به فرمول ده برابری سوالات پرسشنامه، 270 نمونه به روش غیرتصادفی دردسترس انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد و سپس با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart pls 2 و SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که متغیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر توسعه نوآوری محصول تاثیر مثبت و معنادار داشته و متغیر توسعه نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی نیز تاثیر مثبت و معنادار داشته است. همچنین، دانش مشتری بر عملکرد بازاریابی و توسعه نوآوری محصول تاثیر مثبت و معناداری نشان داد و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و دانش مشتری از طریق توسعه نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی تاثیرمثبت و معناداری داشته است.
محیا رضاییان؛ محمد هادی عسگری
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تحلیل تأثیر بازاریابی اخلاقی بر قصد خرید مجدد مصرف کننده با تاکید بر نقش میانجی هویت برند و ارزش ویژه مارک تجاری است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق را مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر تعیین و نمونهها ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تحلیل تأثیر بازاریابی اخلاقی بر قصد خرید مجدد مصرف کننده با تاکید بر نقش میانجی هویت برند و ارزش ویژه مارک تجاری است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق را مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای بازاریابی اخلاقی صفری و همکاران (1396)، ارزش ویژه برند آکر (1996)، هویت برند مائل و آشفورت (1992) و قصد خرید مجدد هونگ وهمکاران (2011) استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری Spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بازاریابی اخلاقی بر هویت برند، قصد خرید مجدد مشتریان و ارزش ویژه مارک تجاری تأثیر مثبت و معناداری دارد. هویت برند بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش ویژه مارک تجاری بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. نهایتاً بازاریابی اخلاقی بر قصد خرید مجدد مصرف کننده با تاکید بر نقش میانجی هویت برند و ارزش ویژه مارک تجاری تأثیر معناداری دارد.
اسداله علیرضایی؛ اسما عباسقلی زاده؛ عباس شول؛ مهدی کرهانی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرای سبز بر عملکرد زیست محیطی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز و آگاهی زیست محیطی در کسب و کار های کوچک و متوسط منطقه ویژه اقتصادی سیرجان بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان در کسب و کارهای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرای سبز بر عملکرد زیست محیطی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز و آگاهی زیست محیطی در کسب و کار های کوچک و متوسط منطقه ویژه اقتصادی سیرجان بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان در کسب و کارهای کوچک و متوسط منطقه ویژه اقتصادی سیرجان که تعداد آنها در سال 1401 به 721 نفر بالغ گردیده است. از این تعداد 251 نفر به شیوه طبقهای تصادفی انتخاب شدند. آماری تمامی اعضای آن به عنوان نمونه انتخاب و به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری تحولگرای سبز چن و چانگ (2013) ، عملکرد زیست محیطی پرسشنامه ملنیک و همکاران (2003) و دیلی و همکاران (2007) ، مدیریت منابع انسانی سبز پرسشنامه رنویک و همکاران (2013)، آگاهی زیست محیطی هان و یون (2015) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها براساس نظر خبرگان، و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. پایایی آنها نیز با محاسبة، پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که به طور کلی رهبری تحولگرای سبز بر عملکرد زیست محیطی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز و آکاهی زیست محیطی تأثیر معناداری دارد.
سایر موضوعات مرتبط با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی
صفورا میثمی آزاد؛ علی حاجیها؛ محمد علی عبدالوند؛ بهرام خیری
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تعیینکننده برندسازی محصولات سبز، الگویی برای صنعت مواد غذایی ایران میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، آمیخته (کیفی-کمی) و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی- اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل 15 نفر از مدیران شرکتهای غذایی دارای برند سبز با تحصیلات ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تعیینکننده برندسازی محصولات سبز، الگویی برای صنعت مواد غذایی ایران میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، آمیخته (کیفی-کمی) و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی- اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل 15 نفر از مدیران شرکتهای غذایی دارای برند سبز با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه مدیریت، کشاورزی و کارآفرینی و نیز اساتید رشته مدیریت بازرگانی و محیط زیست دانشگاه هستند که با استفاده از نمونه گیری قضاوتی، برای مصاحبه انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مصرف کنندگان محصولات سبز در صنعت مواد غذایی هستند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 384 نفر انتخاب شدند و به سوالهای پرسشنامه پاسخ دادند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه ساخته محقق و برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در بخش کیفی دادههای حاصل از مصاحبه ها، کدگذاری گردید و در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شدند و در بخش کمی بهمنظور تجزیهوتحلیل از نرمافزار SPSS و برای معادلات ساختاری از PLS استفاده شد. نتایج در بخش کیفی نشان داد که مصاحبه های انجام شده، 214 کد باز، 85 مفهوم و 26 مقوله فرعی شناسایی و استخراج شد. نتایج در بخش کمی نشان داد که مدل دارای برازش مناسب است و میتوان از آن برای برندسازی محصولات سبز در صنعت مواد غذایی کشور استفاده کرد.